NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
سُهَيْلُ
بْنُ أَبِي
صَالِحٍ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا تَصْحَبُ
الْمَلَائِكَةُ
رِفْقَةً
فِيهَا
كَلْبٌ أَوْ
جَرَسٌ
Ebu Hureyre (r.a.)'den;
demiştir ki: "Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu":
"Melekler,
aralarında köpek ve çan sesi bulunan yoldaşlara arkadaş olmazlar.”
İzah:
Müslim, libâs; Tirmizi,
cihad; Nesai, zîne; Darimi, istİ'zân; Ahmed b. Hanbel, II, 263, 311, 327, 343,
385, 392, 414, 444, 476; VI, 242, 327, 426.
Bilindiği gibi Cibril
aleyhisselam Hz. Nebile görüşmek üzere bîr vakit tayin ettiği halde, Hz.
Nebi'in bulunduğu evde bir köpek yavrusu bulunduğu için, o eve girememiş ve
sözünü yerine getirememişti. Hz. Nebi bu köpeği dışarı çıkarınca Cibril
aleyhisselam derhal içeri girmiş ve Rasûl-i Zişân Efendimize, "Bana senin
evindeki köpek mani oldu. Biz içinde köpek ve suret bulunan eve
girmeyiz."[bk. Müslim, libas]
demişti.
Ulema bu mesele
üzerinde durmuş ve Hattâbî gibi bazı hadis alimleri edinilmesi haram olan
köpeklerin bulunduğu yere, rahmet meleklerinin girmediğini, fakat av köpeği,
ekin veya çoban köpeği gibi köpeklerin bir yerde bulunmasının, rahmet
meleklerinin oraya inmesine mani olmadığını söylemişlerdir.
Yolculukta da hüküm
böyledir. Edinilmesi haram olan köpeklerin, beraberinde bulunduğu yolcuların
yanına rahmet melekleri inmezler. Fakat av köpeği, çoban köpeği gibi
köpeklerin yolcuların yanında bulunmaları rahmet meleklerinin o yolcuların yanına
inmesine engel değildir. Meleklerin, aralarında köpek bulunan yolcuların
yanına inmeyişinin sebebini ulema şöyle izah ederler: "Çünkü köpekler çok
pislik yerler ve pis kokarlar. Ayrıca bazı köpekler şeytan tabiatlıdır.
Meleklerse şeytanların zıddıdır." Rahmet meleklerinin aralarında çan sesi
bulunan yolcuların yanına inmemesi meselesini bir Önceki hadiste açıkladık.